+48 570646090
Pomożemy dopasować odpowiednie części do Państwa auta. Gwarantujemy 100 % rezultat
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 010
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 011
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 012
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 017
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 024
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 032
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 034
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 063
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 095
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 097
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 105
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 109
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 113
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 114
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 128
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 131
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 141
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 148
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 160
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 166
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 170
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 172
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 186
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 188
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 192
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 197
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 216
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 219
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 224
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 241
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 246
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 478 262
Pomożemy dopasować odpowiednie części do Państwa auta. Gwarantujemy 100 % rezultat
Hamulce tarczowe znajdują się na obu osiach większości nowoczesnych samochodów osobowych. Hamulce bębnowe mogą znajdować się na tylnej osi samochodów ekonomicznych lub dużych SUV-ów. Przedni hamulec jest ważniejszy: ma większą siłę hamowania i musi być lepiej chłodzony. Aby hamulec tarczowy działał dobrze, należy na czas wymieniać nie tylko klocki, ale także tarcze. W tym artykule dowiesz się, z czego są wykonane, czym się charakteryzują i jak rozpoznać, że nadszedł czas na ich wymianę.
Wraz z klockami hamulcowymi tarcza tworzą parę cierną. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, klocki są dociskane do tarczy hamulcowej po obu stronach, następuje tarcie i samochód zwalnia. W procesie tym generowana jest duża ilość ciepła. Jeśli hamujesz często i mocno, tarcze lub klocki mogą się przegrzać, a układ hamulcowy może ulec awarii. Aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa, producenci klocków i tarcz hamulcowych regularnie je ulepszają i testują.
Tarcze żeliwne są wykonane z żeliwa stopowego - takiego, jakie można znaleźć w większości samochodów osobowych. Żeliwo może zawierać różne dodatki, które sprawiają, że tarcza jest mocniejsza i bardziej odporna na korozję. Stal nie jest odpowiednia: jest gorsza pod względem odporności na wibracje, a jej współczynnik tarcia jest niższy. Zazwyczaj cała powierzchnia nowych tarcz jest pokryta specjalnymi kompozycjami lub farbą. Pomaga to produktom zachować atrakcyjny wygląd i nie rdzewieć przed sprzedażą. Następnie powłoka pozostaje na środkowej części i kanałach wentylacyjnych. Prędzej czy później pojawi się tam korozja, ale nastąpi to znacznie szybciej w przypadku tarcz niepowlekanych.
Tarcze węglowo-ceramiczne. To rozwiązanie przyszło ze sportów motorowych niedawno, są masowo produkowane od 2002 roku. Początkowymi składnikami do produkcji takiej tarczy są włókna węglowe i żywica fenolowa. Najpierw mieszance tej nadaje się pożądany kształt, a następnie wypala w piecu beztlenowym w temperaturze +1000°C. Rezultatem jest tarcza hamulcowa, która jest bardzo lekka - 3-5 razy lżejsza niż tarcza żeliwna - i odporna na wysokie temperatury. Zasoby tarcz węglowo-ceramicznych są znacznie dłuższe, mogą one służyć przez 150-200 tysięcy kilometrów. Wymagają jednak specjalnych klocków hamulcowych, których wybór jest bardzo ograniczony. Głównym problemem jest wysoka cena: para tarcz węglowo-ceramicznych może kosztować kilkaset tysięcy rubli. Fabrycznie w takie tarcze wyposażone są tylko najmocniejsze wersje drogich samochodów, nawet niekoniecznie sportowych. Przykład - Audi Q7 pierwszej generacji z silnikiem V12 TDI.
Jest to pierwsza generacja tarcz hamulcowych, których konstrukcja jest tak prosta, jak to tylko możliwe. Klocek przylega do pojedynczego, litego wirnika. Takie tarcze nie odprowadzają dobrze ciepła i prawie nigdy nie są spotykane na przedniej osi nowoczesnych samochodów, ale często są używane z tyłu - tam wymagania są mniejsze.
Bardziej zaawansowana konstrukcja, takie tarcze lepiej odprowadzają ciepło. Ich część wirnikowa składa się z dwóch tarcz, pomiędzy którymi znajdują się kanały wentylacyjne. Takie tarcze najczęściej montuje się na przedniej osi, nieco rzadziej - na tylnej. Tarcze wentylowane są zazwyczaj droższe od tarcz pełnych, ale cena zależy bardziej od producenta i miejsca zakupu niż od konstrukcji.
Składają się z dwóch części: wirnika i piasty, z których jedna połączona jest z drugą za pomocą specjalnych płyt i śrub. Część piasty wykonana jest z aluminium, taka tarcza jest znacznie lżejsza. Ma to pozytywny wpływ na prowadzenie samochodu i komfort jazdy. Tarczę można przebudować: wymienić wirniki, a części piasty pozostawić stare, nie zużywają się. Ale jest mało prawdopodobne, aby zaoszczędzić pieniądze: początkowo tarcze kompozytowe są 2-5 razy droższe niż konwencjonalne tarcze wentylowane i są rzadkością.
Powierzchnia tarczy hamulcowej niekoniecznie musi być gładka. Może ona posiadać otwory przelotowe - perforacje - lub płytkie rowki - nacięcia. Gdy klocek hamulcowy jest bardzo gorący, między nim a tarczą tworzy się poduszka gazowa, która utrudnia hamowanie. Perforacje i nacięcia pozwalają zredukować ten efekt. Ale są też wady: żywotność takich tarcz jest krótsza, a ich cena wyższa. Z powodu perforacji materiał tarczy chłodzi się i nagrzewa mniej równomiernie, przez co mogą pojawić się pęknięcia temperaturowe. Nie ma sensu zakładać takich dysków do codziennego użytku.
Zużyte lub problematyczne tarcze hamulcowe należy wymienić. Jest to materiał eksploatacyjny, od którego zależy bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i użytkowników dróg znajdujących się w pobliżu. Jest jednak wielu kierowców, którzy wolą szlifować tarcze hamulcowe i jeździć na nich dalej. Ta procedura to temat na osobny artykuł. Zastanówmy się teraz nad oznakami, kiedy należy jak najszybciej wymienić tarcze.
Z biegiem czasu tarcza hamulcowa zużywa się, grubość jej części wirnikowej zmniejsza się, a tarcza może pęknąć. Dla każdej tarczy hamulcowej producent podaje dwa parametry grubości: nowa tarcza - w katalogu, minimalna dopuszczalna grubość - na tarczy lub jej opakowaniu. Jeśli tarcza jest zużyta do minimalnej grubości lub prawie do niej - należy ją wymienić. Jeśli minimalna grubość jest osiągnięta, tarcza nie pęknie podczas pierwszego hamowania, ale nie należy ryzykować. Serwis samochodowy wie, jak sprawdzić grubość tarczy hamulcowej: jest to prosta procedura, potrzebny jest tylko zacisk.
Dzieje się tak, gdy naciskasz pedał hamulca i zaczyna on uderzać w Twoją stopę. Kierownica mocno wibruje. Przyczyną mogą być zużyte tarcze hamulcowe. Nawet jeśli ich grubość nie osiągnęła jeszcze minimum, mogą być zdeformowane od silnego ciepła. Z powodu nierównej grubości tarcz może pojawić się również bicie. W takim przypadku należy sprawdzić zaciski i ich prowadnice: możliwe, że coś nie działa prawidłowo i jest po prostu kwaśne. Jeśli występuje bicie, nie zawsze jest to wina tarczy. Lepiej skontaktować się z zaufanym serwisem samochodowym.
Wyraźna korozja i inne uszkodzenia powierzchni. Niewielka ilość rdzy na tarczach hamulcowych w deszczową pogodę jest normalna, zostanie ona usunięta przez klocki hamulcowe w ciągu kilku hamowań. Jeśli jednak korozja na powierzchni roboczej jest głęboka lub kanały wentylacyjne są mocno zatkane rdzą, lepiej wymienić tarczę. Może się tak zdarzyć, jeśli samochód stał przez długi czas bez ruchu.
Tarcza hamulcowa to popularna część zamienna. Pisaliśmy już o tym, jak je wybrać w artykule o zakupie nowych części zamiennych. Ważne jest, aby pamiętać, że nie można zakładać tarcz nieprzewidzianych w projekcie producenta samochodu: na przykład jednoczęściowych zamiast wentylowanych i odwrotnie, lub tarcz, które wydają się pasować do piasty, ale wyraźnie do innego samochodu. W takim przypadku hamulce nie będą działać prawidłowo - istnieje ryzyko wypadku. Wybierając tarczę, zawsze dokładnie sprawdzaj jej wymiary: na przykład średnica i grubość tarcz do tego samego modelu może się różnić w zależności od roku produkcji lub rynku. W razie wątpliwości wybór należy powierzyć serwisowi lub sklepowi z częściami zamiennymi.
Spory między entuzjastycznymi właścicielami samochodów dotyczące tarcz i klocków hamulcowych ustępują tylko nieznacznie tym dotyczącym gumy i oleju. Większość kierowców nie zauważy różnicy w hamowaniu między perforowaną tarczą hamulcową a zwykłą, nie ma więc sensu za nią przepłacać. Złożone tarcze hamulcowe są rzadkością i również nie należy ich kupować: są rozwiązaniem dla samochodów sportowych.
W obecnej sytuacji na rynku części zamiennych niewłaściwe jest polecanie któregokolwiek z producentów: wiele osób kupuje to, co uda im się znaleźć w rozsądnej cenie. Staraj się mieć klocki i tarcze od tego samego producenta. Producenci o dobrej reputacji testują swoje produkty i starają się, aby były jak najbardziej kompatybilne: przynajmniej zmniejszysz prawdopodobieństwo nieprzyjemnego hałasu podczas hamowania.
Podczas wymiany tarcz hamulcowych należy również wymienić klocki hamulcowe, nawet jeśli są one tylko nieznacznie zużyte. Stare klocki mogą zniszczyć nowe tarcze, a koszty naprawy będą znacznie wyższe.