Ustawienia
Region Polska
Waluta Złoty polski PLN

Hamulce tarczowe


Filtr

Pomożemy dopasować odpowiednie części do Państwa auta. Gwarantujemy 100 % rezultat


Części do Hamulce tarczowe

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 502
529.88 zł 430.80 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 502

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 503
539.60 zł 438.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 503

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 730
595.94 zł 484.50 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 730

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 731
595.94 zł 484.50 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 731

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 854
470.97 zł 382.90 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 854

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 855
470.97 zł 382.90 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 855

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 204 103 972
461.37 zł 375.10 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 204 103 972

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 000
472.94 zł 384.50 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 000

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 004
653.75 zł 531.50 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 004

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 006
637.26 zł 518.10 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 006

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 009
512.17 zł 416.40 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 009

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 010
717.34 zł 583.20 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 010

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 013
528.65 zł 429.80 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 013

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 018
459.04 zł 373.20 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 018

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 019
565.43 zł 459.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 019

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 020
436.65 zł 355.00 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 020

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 021
601.96 zł 489.40 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 021

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 028
535.91 zł 435.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 028

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 032
531.48 zł 432.10 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 032

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 034
484.25 zł 393.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 034

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 035
606.88 zł 493.40 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 035

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 038
606.76 zł 493.30 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 038

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 040
437.02 zł 355.30 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 040

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 046
531.98 zł 432.50 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 046

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 048
526.32 zł 427.90 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 048

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 049
655.22 zł 532.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 049

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 050
560.14 zł 455.40 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 050

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 051
587.08 zł 477.30 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 051

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 054
596.43 zł 484.90 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 054

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 070
622.75 zł 506.30 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 070

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 077
487.94 zł 396.70 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 077

Zacisk Hamulcowy BOSCH 0 986 134 078
540.09 zł 439.10 zł netto

Artykuł dostępny

Stan: Nowy

Artykuł: 0 986 134 078


Hamulce Tarcowe

Hamulce Tarcowe

Hydrauliczne hamulce tarczowe są jedną z odmian hamulców ciernych. Ich obracająca się część jest reprezentowana przez tarczę hamulcową, a nieruchomą częścią jest zacisk z klockami hamulcowymi. Pomimo dość powszechnego stosowania hamulców bębnowych, hamulce tarczowe nadal zyskały największą popularność. Przyjrzyjmy się działaniu hamulca tarczowego, a także poznajmy różnice między tymi dwoma mechanizmami hamowania.

Urządzenie Hamulców Tarcowych

Konstrukcja hamulca tarczowego jest następująca:

Zacisk, który jest żeliwnym lub aluminiowym korpusem (w formie wspornika), jest zamontowany na zwrotnicy. Konstrukcja zacisku pozwala na jego ruch wzdłuż prowadnic w płaszczyźnie poziomej względem tarczy hamulcowej (w przypadku mechanizmu z pływającym wspornikiem). Korpus zacisku zawiera tłoki, które dociskają klocki hamulcowe do tarczy podczas hamowania.

Cylinderek podrzędny hamulca jest wykonany bezpośrednio w korpusie zacisku, wewnątrz którego znajduje się tłok z kołnierzem uszczelniającym. Aby usunąć nagromadzone powietrze podczas pompowania hamulców, na korpusie znajduje się złącze.

Klocki hamulcowe, które są metalowymi płytkami ze stałymi okładzinami ciernymi, są zamontowane w korpusie zacisku po obu stronach tarczy hamulcowej.

Obracająca się tarcza hamulcowa jest zamontowana na piaście koła. Tarcza hamulcowa jest przymocowana do piasty za pomocą śrub.

Rodzaje Hamulców Tarcowych

Hamulce tarczowe dzielą się na dwie duże grupy ze względu na rodzaj zastosowanego zacisku (jarzma):

  • mechanizmy ze stałym zaciskiem;
  • mechanizmy z zaciskiem pływającym.

W pierwszym wariancie wspornik ma możliwość przesuwania się wzdłuż prowadnic i posiada jeden tłoczek. W drugim przypadku wspornik jest nieruchomy i posiada dwa tłoczki zamontowane po przeciwnych stronach tarczy hamulcowej. Mechanizmy hamulcowe ze stałym wspornikiem są w stanie wytworzyć większą siłę docisku klocka do tarczy, a tym samym większą siłę hamowania. Są one jednak również droższe niż hamulce ze wspornikami pływającymi. Dlatego hamulce te są stosowane głównie w samochodach o dużej mocy (wykorzystujących kilka par tłoczków).

Zasada Działania Hamulców Tarcowych

Mechanizm hamulca tarczowego, podobnie jak każdy inny hamulec, ma na celu zmianę prędkości samochodu.

Schemat działania hamulców tarczowych krok po kroku:

  1. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, GTC wytwarza ciśnienie w przewodach hamulcowych.
  2. W przypadku mechanizmu ze stałym zaciskiem: ciśnienie płynu działa na tłoki roboczych cylindrów hamulcowych po obu stronach tarczy hamulcowej, które z kolei dociskają do niej klocki. Zacisk pływający: ciśnienie płynu działa jednocześnie na tłoczek i obudowę zacisku, powodując ruch tego ostatniego i dociskanie klocka do tarczy po drugiej stronie.
  3. Tarcza, umieszczona pomiędzy dwoma klockami, zmniejsza prędkość poprzez tarcie. To z kolei powoduje hamowanie pojazdu.
  4. Gdy kierowca zwolni pedał hamulca, ciśnienie zanika. Tłok powraca do swojej pierwotnej pozycji dzięki elastycznym właściwościom kołnierza uszczelniającego, a klocki są wycofywane za pomocą lekkich wibracji tarczy w trakcie jazdy.

Rodzaje Tarczy Hamulcowych

Ze względu na materiał wykonania, tarcze hamulcowe dzielą się na:

  • Żeliwne;
  • Tarcze wykonane ze stali nierdzewnej;
  • Węglowe;
  • Ceramiczne.

Najczęściej tarcze hamulcowe są wykonane z żeliwa, które ma dobre właściwości cierne i niskie koszty produkcji. Zużycie tarcz hamulcowych wykonanych z żeliwa nie jest duże. Z drugiej strony, przy regularnym intensywnym hamowaniu, powodującym wzrost temperatury, możliwe jest wypaczenie żeliwnej tarczy, a jeśli dostanie się na nią woda, może pokryć się pęknięciami. Ponadto, żeliwo jest dość ciężkim materiałem i po dłuższym postoju może pokryć się rdzą.

Istnieją również tarcze wykonane ze stali nierdzewnej, która nie jest tak wrażliwa na wahania temperatury, ale ma słabsze właściwości cierne niż żeliwo.

Tarcze węglowe są lżejsze od żeliwnych. Mają też wyższy współczynnik tarcia i zakres roboczy. Jednak koszt takich tarcz może konkurować z kosztem małego samochodu osobowego. I wymagają wstępnego podgrzania, aby działały prawidłowo.

Hamulce ceramiczne nie mogą się równać z węglowymi pod względem współczynnika tarcia, ale mają szereg zalet:

  • odporność na ciepło;
  • odporność na zużycie i korozję;
  • wysoka wytrzymałość;
  • niski ciężar właściwy;
  • trwałość.

Ceramika ma również swoje wady:

  • słaba wydajność ceramiki w niskich temp;
  • skrzypienie podczas pracy;
  • wysoki koszt.

Tarcze hamulcowe można również podzielić na:

  • Wentylowane;
  • Perforowane.

Pierwsze z nich składają się z dwóch płyt z wgłębieniami pomiędzy nimi. Ma to na celu lepsze odprowadzanie ciepła z tarcz, których średnia temperatura pracy wynosi 200-300 stopni. Drugie mają perforacje / nacięcia wzdłuż powierzchni dysku. Perforacje lub nacięcia mają na celu odprowadzanie produktów zużycia klocków hamulcowych i zapewnienie stałego współczynnika tarcia.

Rodzaje Klocków Hamulcowych

Standardowe klocki hamulcowe bezazbestowe

Klocki hamulcowe, w zależności od materiału okładzin ciernych, dzielą się na następujące typy:

  • azbestowe;
  • bezazbestowe;
  • organiczne.

Pierwsze z nich są bardzo szkodliwe dla organizmu, dlatego przy wymianie takich klocków należy przestrzegać wszelkich środków bezpieczeństwa.

W podkładkach bezazbestowych rolę elementu wzmacniającego może pełnić wełna stalowa, wióry miedziane i inne elementy. Koszt i jakość klocków zależy od ich elementów składowych.

Najlepsze właściwości hamujące mają klocki wykonane na bazie włókien organicznych, ale ich koszt będzie wysoki.

Konserwacja Tarczy i Klocków Hamulcowych

Zużycie i Wymiana Tarczy Hamulcowych

Zużycie tarcz hamulcowych jest bezpośrednio związane ze stylem jazdy kierowcy. Stopień zużycia zależy nie tylko od przejechanych kilometrów, ale także od jazdy po złych drogach. Na zużycie tarcz hamulcowych wpływa również ich jakość.

Minimalna dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej zależy od marki i modelu pojazdu.

Głównymi czynnikami wskazującymi na konieczność wymiany przednich lub tylnych tarcz hamulcowych są:

  • bicie tarczy podczas hamowania;
  • uszkodzenia mechaniczne;
  • wydłużona droga hamowania;
  • obniżenie poziomu płynu hamulcowego.

Zużycie i Wymiana Klocków Hamulcowych

Zużycie klocków hamulcowych zależy przede wszystkim od jakości materiału ciernego. Ważną rolę odgrywa również styl jazdy. Im bardziej intensywne hamowanie, tym większe zużycie.

Przednie klocki zużywają się szybciej niż tylne, ponieważ to one są najbardziej obciążone podczas hamowania. Podczas wymiany klocków najlepiej wymieniać je w tym samym czasie na obu kołach, zarówno tylnych, jak i przednich.

Klocki zamontowane na jednej osi mogą również zużywać się nierównomiernie. Zależy to od serwisowalności cylindrów podrzędnych. Jeśli są one uszkodzone, nierównomiernie dociskają klocki. Różnica w grubości klocków wynosząca 1,5-2 mm może wskazywać na nierównomierne zużycie klocków.

Istnieje kilka sposobów sprawdzenia, czy klocki hamulcowe wymagają wymiany:

  • Wizualnie, na podstawie sprawdzenia grubości okładziny ciernej. Na zużycie wskazuje grubość okładziny wynosząca 2-3 mm.
  • Mechaniczny, w którym klocki są wyposażone w specjalne metalowe płytki. Te ostatnie, w miarę zużywania się klocków, zaczynają stykać się z tarczami hamulcowymi, przez co hamulce tarczowe piszczą. Przyczyną piszczenia hamulców jest ścieranie okładziny do 2-2,5 mm.
  • Elektroniczny, który wykorzystuje klocki z czujnikiem zużycia. Gdy tylko okładzina cierna zostanie zużyta do czujnika, jej rdzeń zetknie się z tarczą hamulcową, obwód elektryczny zostanie zamknięty, a wskaźnik na desce rozdzielczej zaświeci się.

Zalety i Wady Hamulców Tarcowych w Porównaniu z Hamulcami Bębnowymi

Hamulce tarczowe mają szereg zalet w porównaniu z hamulcami bębnowymi. Ich zalety są następujące:

  • stabilna praca w obecności wody i brudu;
  • stabilna praca przy wzroście temperatury;
  • wydajne chłodzenie;
  • mały rozmiar i waga;
  • łatwa konserwacja.

Główne wady hamulców tarczowych w porównaniu do hamulców bębnowych obejmują:

  • wysoki koszt;
  • niższa skuteczność hamowania.

Sklep z częściami zamiennymi ttk-ac.pl oferuje szeroką gamę części zamiennych do układu hamulcowego: linka hamulca ręcznego, czujniki zużycia klocków hamulcowych, klocki hamulcowe, jarzma zacisków hamulcowych i wiele innych. Nasi specjaliści dobiorą części zamienne według numeru VIN.