+48 570646090
Pomożemy dopasować odpowiednie części do Państwa auta. Gwarantujemy 100 % rezultat
Pomożemy dopasować odpowiednie części do Państwa auta. Gwarantujemy 100 % rezultat
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 502
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 503
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 730
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 731
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 854
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 855
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 204 103 972
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 000
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 004
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 006
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 009
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 010
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 013
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 018
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 019
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 020
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 021
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 028
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 032
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 034
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 035
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 038
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 040
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 046
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 048
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 049
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 050
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 051
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 054
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 070
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 077
Artykuł dostępny
Stan: Nowy
Artykuł: 0 986 134 078
Hydrauliczne hamulce tarczowe są jedną z odmian hamulców ciernych. Ich obracająca się część jest reprezentowana przez tarczę hamulcową, a nieruchomą częścią jest zacisk z klockami hamulcowymi. Pomimo dość powszechnego stosowania hamulców bębnowych, hamulce tarczowe nadal zyskały największą popularność. Przyjrzyjmy się działaniu hamulca tarczowego, a także poznajmy różnice między tymi dwoma mechanizmami hamowania.
Konstrukcja hamulca tarczowego jest następująca:
Zacisk, który jest żeliwnym lub aluminiowym korpusem (w formie wspornika), jest zamontowany na zwrotnicy. Konstrukcja zacisku pozwala na jego ruch wzdłuż prowadnic w płaszczyźnie poziomej względem tarczy hamulcowej (w przypadku mechanizmu z pływającym wspornikiem). Korpus zacisku zawiera tłoki, które dociskają klocki hamulcowe do tarczy podczas hamowania.
Cylinderek podrzędny hamulca jest wykonany bezpośrednio w korpusie zacisku, wewnątrz którego znajduje się tłok z kołnierzem uszczelniającym. Aby usunąć nagromadzone powietrze podczas pompowania hamulców, na korpusie znajduje się złącze.
Klocki hamulcowe, które są metalowymi płytkami ze stałymi okładzinami ciernymi, są zamontowane w korpusie zacisku po obu stronach tarczy hamulcowej.
Obracająca się tarcza hamulcowa jest zamontowana na piaście koła. Tarcza hamulcowa jest przymocowana do piasty za pomocą śrub.
Hamulce tarczowe dzielą się na dwie duże grupy ze względu na rodzaj zastosowanego zacisku (jarzma):
W pierwszym wariancie wspornik ma możliwość przesuwania się wzdłuż prowadnic i posiada jeden tłoczek. W drugim przypadku wspornik jest nieruchomy i posiada dwa tłoczki zamontowane po przeciwnych stronach tarczy hamulcowej. Mechanizmy hamulcowe ze stałym wspornikiem są w stanie wytworzyć większą siłę docisku klocka do tarczy, a tym samym większą siłę hamowania. Są one jednak również droższe niż hamulce ze wspornikami pływającymi. Dlatego hamulce te są stosowane głównie w samochodach o dużej mocy (wykorzystujących kilka par tłoczków).
Mechanizm hamulca tarczowego, podobnie jak każdy inny hamulec, ma na celu zmianę prędkości samochodu.
Schemat działania hamulców tarczowych krok po kroku:
Ze względu na materiał wykonania, tarcze hamulcowe dzielą się na:
Najczęściej tarcze hamulcowe są wykonane z żeliwa, które ma dobre właściwości cierne i niskie koszty produkcji. Zużycie tarcz hamulcowych wykonanych z żeliwa nie jest duże. Z drugiej strony, przy regularnym intensywnym hamowaniu, powodującym wzrost temperatury, możliwe jest wypaczenie żeliwnej tarczy, a jeśli dostanie się na nią woda, może pokryć się pęknięciami. Ponadto, żeliwo jest dość ciężkim materiałem i po dłuższym postoju może pokryć się rdzą.
Istnieją również tarcze wykonane ze stali nierdzewnej, która nie jest tak wrażliwa na wahania temperatury, ale ma słabsze właściwości cierne niż żeliwo.
Tarcze węglowe są lżejsze od żeliwnych. Mają też wyższy współczynnik tarcia i zakres roboczy. Jednak koszt takich tarcz może konkurować z kosztem małego samochodu osobowego. I wymagają wstępnego podgrzania, aby działały prawidłowo.
Hamulce ceramiczne nie mogą się równać z węglowymi pod względem współczynnika tarcia, ale mają szereg zalet:
Ceramika ma również swoje wady:
Tarcze hamulcowe można również podzielić na:
Pierwsze z nich składają się z dwóch płyt z wgłębieniami pomiędzy nimi. Ma to na celu lepsze odprowadzanie ciepła z tarcz, których średnia temperatura pracy wynosi 200-300 stopni. Drugie mają perforacje / nacięcia wzdłuż powierzchni dysku. Perforacje lub nacięcia mają na celu odprowadzanie produktów zużycia klocków hamulcowych i zapewnienie stałego współczynnika tarcia.
Standardowe klocki hamulcowe bezazbestowe
Klocki hamulcowe, w zależności od materiału okładzin ciernych, dzielą się na następujące typy:
Pierwsze z nich są bardzo szkodliwe dla organizmu, dlatego przy wymianie takich klocków należy przestrzegać wszelkich środków bezpieczeństwa.
W podkładkach bezazbestowych rolę elementu wzmacniającego może pełnić wełna stalowa, wióry miedziane i inne elementy. Koszt i jakość klocków zależy od ich elementów składowych.
Najlepsze właściwości hamujące mają klocki wykonane na bazie włókien organicznych, ale ich koszt będzie wysoki.
Zużycie tarcz hamulcowych jest bezpośrednio związane ze stylem jazdy kierowcy. Stopień zużycia zależy nie tylko od przejechanych kilometrów, ale także od jazdy po złych drogach. Na zużycie tarcz hamulcowych wpływa również ich jakość.
Minimalna dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej zależy od marki i modelu pojazdu.
Głównymi czynnikami wskazującymi na konieczność wymiany przednich lub tylnych tarcz hamulcowych są:
Zużycie klocków hamulcowych zależy przede wszystkim od jakości materiału ciernego. Ważną rolę odgrywa również styl jazdy. Im bardziej intensywne hamowanie, tym większe zużycie.
Przednie klocki zużywają się szybciej niż tylne, ponieważ to one są najbardziej obciążone podczas hamowania. Podczas wymiany klocków najlepiej wymieniać je w tym samym czasie na obu kołach, zarówno tylnych, jak i przednich.
Klocki zamontowane na jednej osi mogą również zużywać się nierównomiernie. Zależy to od serwisowalności cylindrów podrzędnych. Jeśli są one uszkodzone, nierównomiernie dociskają klocki. Różnica w grubości klocków wynosząca 1,5-2 mm może wskazywać na nierównomierne zużycie klocków.
Istnieje kilka sposobów sprawdzenia, czy klocki hamulcowe wymagają wymiany:
Hamulce tarczowe mają szereg zalet w porównaniu z hamulcami bębnowymi. Ich zalety są następujące:
Główne wady hamulców tarczowych w porównaniu do hamulców bębnowych obejmują:
Sklep z częściami zamiennymi ttk-ac.pl oferuje szeroką gamę części zamiennych do układu hamulcowego: linka hamulca ręcznego, czujniki zużycia klocków hamulcowych, klocki hamulcowe, jarzma zacisków hamulcowych i wiele innych. Nasi specjaliści dobiorą części zamienne według numeru VIN.