Ogólnie uważany za serce systemu. Sprężarka klimatyzacji samochodowej pompuje czynnik chłodniczy w całym układzie. Zawsze pobiera opary czynnika chłodniczego z górnej części parownika i pompuje je do skraplacza. W większości nowoczesnych systemów sprężarka jest jedyną ruchomą częścią układu. Są one produkowane w różnych modyfikacjach i konstrukcjach, ale wszystkie pełnią tę samą funkcję.
Sprężarka klimatyzacji samochodowej jest jedynym punktem w układzie, który oddziela stronę wysokiego i niskiego ciśnienia w układzie. Strona wysokiego ciśnienia jest również nazywana stroną tłoczną, a strona niskiego ciśnienia jest również nazywana stroną ssącą. W większości nowoczesnych sprężarek klimatyzacji samochodowej oddzielenie niskiego i wysokiego ciśnienia jest realizowane przez zawór płytkowy. Jeśli sprężarka klimatyzacji samochodowej działa, ale nie pompuje (nie wytwarza niskiego i wysokiego ciśnienia), oznacza to problem z
zaworami: są one uszkodzone lub zatkane. W niektórych przypadkach taniej jest wymienić sprężarkę niż próbować naprawić zawory.
1. Kompresor klimatyzacji tłokowa
Sprężarka tłokowa jest najbardziej masowym typem sprężarek zawierających kilka tłoków (od pięciu do siedmiu), napędzanych przez silnik samochodowy. Przesuwając się po nieruchomej, pochylonej tarczy, tłoki pompują czynnik chłodniczy. Objętość pompowanego czynnika chłodniczego można zmieniać poprzez zmianę kąta nachylenia tarczy.
2. Innym typem sprężarki jest sprężarka spiralna. Ich mechanizm składa się z dwóch spirali: ruchomej i nieruchomej. Sprężarki tego typu znane są z bardzo niskiego poziomu hałasu. Sprężarki spiralne pobierają bardzo mało mocy z silnika, dlatego doskonale sprawdzają się w układach klimatyzacji samochodów z małymi, lekkimi silnikami. Sprężarki z napędem elektrycznym są również dostępne z mechanizmem spiralnym ze względu na niskie zużycie energii. Zaletą tych sprężarek jest możliwość pracy z akumulatora samochodowego, czyli przy wyłączonym silniku, co jest istotne w przypadku samochodów hybrydowych.
3. Kompresor klimy łopatkowa. Sprężarki tego typu przeznaczone są do układów o małej wydajności. Ich zasada działania jest znana wielu kierowcom z pomp pompujących - jest to mimośród w komorze o zmiennej objętości, wyposażony w ruchome łopatki. Prosta konstrukcja tych sprężarek jest kluczem do ich niezawodności i łatwości konserwacji. Sprężarki łopatkowe charakteryzują się wysoką łatwością konserwacji.
W sklepie internetowym TTK można kupić sprężarki klimatyzacji samochodowej, a także
części zamienne do nich takich znanych producentów jak DENSO, Visteon, SANDEN, ZEXEL, Calsonic, Valeo, DELPHI. Zapewniamy również duży wybór odrestaurowanych sprężarek z gwarancją.
Awaria sprężarki klimatyzacji jest zawsze niefortunna i niestety nie jest tania. Oczywiście samochód może obejść się bez klimatyzacji, ale wszyscy bardzo szybko przyzwyczajamy się do komfortu i wygody, dlatego konieczne jest wyeliminowanie usterki i kontynuowanie jazdy w chłodzie. Jak dobrać nowy kompresor, jeśli stary zepsuł się ostatecznie i nieodwołalnie?
Ta część jest dość skomplikowana, ale na szczęście istnieją niekrytyczne awarie, które można wyeliminować poprzez wymianę poszczególnych części. Sprężarki można naprawić, jeśli skontaktujesz się z mistrzami natychmiast po pojawieniu się usterki. W szczególności należy okresowo wymieniać koło pasowe, łożysko koła pasowego, sprzęgło, zawór,
uszczelki itp. Cena tych części jest o rząd wielkości niższy niż całego urządzenia, więc terminowa naprawa jest bezpośrednią oszczędnością pieniędzy.
Istnieją jednak sytuacje, w których wymiana części zamiennej nie pomoże. I wtedy pojawia się kwestia wymiany kompresora.
Wybór kompresora klimatyzacji samochodowej
Ponieważ sprężarka jest częścią, która pracuje pod dużym obciążeniem, lepiej jest wybrać początkowo wysoką jakość, nie próbując oszczędzać na nieznanych markach. Nie jest konieczne kupowanie oryginalnej części zamiennej, ponieważ ma ona bardzo wysoką cenę. Często, po otwarciu pudełka z oryginalną sprężarką, w środku można zobaczyć tę samą Denso, Zexel lub Valeo. Można również kupić regenerowany kompresor klimatyzacji samochodowej, aby go zastąpić. Regenerowane kompresory są obecnie oferowane zarówno przez producentów, jak i wyspecjalizowane firmy, które profesjonalnie zajmują się renowacją. Sprężarki te będą kosztować znacznie taniej niż nowe